De kop is eraf! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ankie Oirschot - WaarBenJij.nu De kop is eraf! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Ankie Oirschot - WaarBenJij.nu

De kop is eraf!

Door: Ankie van Oirschot

Blijf op de hoogte en volg Ankie

24 Februari 2017 | Curaçao, Willemstad

Bon tardi (goedemiddag),

Het is ondertussen alweer een tijdje geleden dat ik jullie op de hoogte heb gehouden van mijn avontuur in Curacao. In de afgelopen weken is er veel gebeurd.

Met mij gaat het goed. Ik raak steeds beter gewend aan de temperatuur, omgeving en aan het verblijf. Frans en Judy (de mensen waarbij ik verblijf) zijn aardig en zorgen goed voor mij. Ik heb mijn eigen kamertje en ik mag altijd met hen mee als ze bijvoorbeeld een feestje hebben of op maandagavond is het altijd pizza avond. Zij brengen en halen mij ook elke dag op stage. Hierdoor hoef ik in principe geen auto te huren, maar voel ik me wel erg afhankelijk. Ik mis het auto rijden namelijk wel. Dus moet even goed nadenken wat ik precies hiermee ga doen.
Mensen die het leuk vinden om een kaartje te sturen, zijn natuurlijk van harte welkom. Je kan het kaartje dan sturen op naam van mij naar Zadelboomstraat 22, Willemstad (Janwe), Curacao. In curaçao hebben ze geen postcodes. Eventueel kun je erbij vermelden dat het huis van Frans en Judy de Laat is. Maar kan ook alleen mijn naam. Dus als volgt;
(Frans en Judy de Laat
t.a.v.) Ankie van Oirschot
Zadelboomstraat 22, Willemstad (Janwe),
Curacao.
Het duurt wel een aantal weken (ongeveer 2 tot 4 weken) voordat het hier aan komt.

Zondag 12 februari ben ik naar het strand Porto Mari geweest. Hier lag ik als allereerste in het water van die dag. Ik heb toen flink rond gesnorkeld totdat ik iets tegen kwam dat op plastic leek. Ik draaide om en er lag ineens heel veel plastic in het water en ze konden nog zwemen ook nog. Het was dus geen plastic, maar wat het wel was wist ik niet. Ik wist wel dat ik zo snel mogelijk het water uit wilde. Achteraf bleek het een Jelly Fish te zijn, een soort kwal. In de middag was ik nog een keer het water in gegaan in de hoop dat ze al weg waren maar helaas... Op mijn enkel ben ik toen geprikt. Je voelt het even en het wordt rood, maar het is alweer gauw voorbij. Dus niks ergs aan de hand.

Maandag de 13e had ik gesprek op stage met Inge (directrice) en Evita (mijn stagebegeleidster). We hebben het over mijn dagen gehad, opdrachten voor stage en school en mijn leerdoelen. Vanaf die dinsdag ga ik beginnen. Ik ga voortaan 3,5 dag stage lopen. Op maandag, woensdag en donderdag de hele dag (8.00-17.00 en van 10.00-17.00 uur) en op dinsdag een halve dag. Die week heb ik veel kennis gemaakt met de kinderen in het klasje, van de sova groep en de peergroup. Bij alle deze groepen zal ik aansluiten om mee te helpen begeleiden. Zo ga ik in het klas een jongetje individueel begeleiden op maandag en dinsdagochtend. Op maandagmiddag help ik bij de Peergroup, dit is met jongeren een beperking. Op woensdagmiddag komen er altijd een aantal kinderen vanuit school naar ons toe en dan krijgen ze SOVA training (sociale vaardigheidstraining). Op mijn stage komen voornamelijk kinderen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Tussen deze groepen in ga ik waarschijnlijk ook nog een aantal individuele therapieën geven. Op mijn stage spreken mijn collega's voornamelijk Nederlands en Engels tegen de kinderen. Er komen ook kinderen die Papiaments spreken maar dat zijn meestal individuele therapiekinderen. Dus op zich is het wel fijn dat ik niet constant Papiaments hoef te spreken, maar vind het toch ook wel een beetje jammer omdat ik er dan niet veel mee kan oefenen.
Op zaterdag heb ik ook ng geholpen met een 'restaurantdag' op stage. De peergroup had dit georganiseerd. Hierbij werd er op stage een restaurant gemaakt, waarbij de ouders, vrienden en andere familie van de jongeren mochten komen eten. Dit was een erg leuke en gezellige avond. Ik voelde mij de eerste week erg welkom op stage.

Dat weekend ben ik nog met de andere dames naar Cas Aboa (strand) geweest. Hier had ik geen last van de kwallen heb ik rustig kunnen snorkelen. Ik had onder meer een pijlstaartrog gezien die onder het zand lag en een inktvis denk ik. Hij lijkt er in ieder geval op.
Ook hebben we die zondag nog gebarbecued. Dit was een erg gezellige middag/avond. Eerst aan het zwembad gelegen en vervolgens nog lekker gegeten.

Daarna begon de tweede week op stage. Het is een rustig weekje geweest. Zo waren de kinderen op maandag vrij vanwege carnaval. Ik had die dag maar een halve dag stage gelopen omdat we nog wel wat dingen moesten opruimen van de restaurantdag.
Op de andere dagen heb ik in het klasje geholpen en bij de SOVA training. Tussendoor heb ik ook nog twee therapiekindjes overgenomen. Er is namelijk een collega met spoed naar Nederland gevlogen. Deze twee kinderen spraken allebei Papiaments en eentje sprak ook nog een beetje engels. Dus ik kon hierdoor goed oefenen met het Papiaments maar het was nog lastig. Uiteindelijk zijn we er wel uitgekomen met handen en voeten. Ik vond het wel erg leuk om te doen.

Op dit moment heb ik weekend tot en met woensdag ivm carnaval hier. Hier wordt het carnaval veel groters aan gepakt dan in Nederland. Het is ook heel anders. Meer richting Braziliaanse carnaval. Ze zijn hier ook al maanden bezig met de voorbereidingen. Zo is de kinderoptocht en paardenoptocht al geweest. Vanavond is de Tienerparade en zondag is de grote optocht. Zondag ga ik met de dames kijken. Volgende week dinsdagavond is er nog een lichtjesparade waar ik ook heen gaan. Ik ben erg benieuwd hoe het is om mee te maken.
Bovendien gaan we morgen zwemmen met dolfijnen. Ze hadden nu een hele mooie actie voor stagiaires die op het eiland verblijven. Dus die kans laat ik natuurlijk niet liggen.
Ik heb dus een druk maar leuk weekend voor de boeg.

Iedereen een hele fijne carnaval!
En zonnige groetjes uit Curacao.

Bon Wikent,
liefs Ankie



  • 24 Februari 2017 - 19:08

    José (KV):

    Hey Ankie!
    Leuk om weer te lezen hoe het je vergaat daar. Een paardenoptocht? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Gewoon letterlijk een optocht van paarden?
    Veel succes nog en tot de volgende!

  • 24 Februari 2017 - 19:18

    Ankie Van Oirschot :

    Heey Jose,
    Ja de paardenoptocht is letterlijk een optocht met paarden, waarbij de ruiters uitgedost zijn met prachtige kledij en de paarden zijn op hun mooiste gemaakt. Ik heb hem zelf niet gezien want hij was die zondag dat ik naar Porto Mari was geweest.
    Danki ;)
    groetjes ankie

  • 24 Februari 2017 - 20:35

    Saskia:

    Hee Ankie!

    Wat leuk om te lezen zo te zien heb je het goed naar je zin daar. Ik blijf je volgen geniet van alles daar en succes op stage!!

    Groetjes je oudklasgenootje Saskia

  • 26 Februari 2017 - 06:18

    Marian:

    hoi Ankie,

    je bent heel goed bezig. Prachtig verslag geschreven en je bent aan het genieten. succes er verdere mee.
    tante Marian

  • 26 Februari 2017 - 22:51

    Monique:

    Hey Ankie!

    Leuk verslag! En je maakt wat mee daar! Best eng met die kwallen haha zou er zo uit zijn. Blijf lekker veel schrijven want dan kunnen wij mee genieten hier :-) en geniet van het carnaval ! Tot de volgende keer!

  • 28 Februari 2017 - 00:11

    Marjan:

    Hai Ankie, Dank je wel voor je verslag! Mooi en heerlijk dat strand en de zee....Geniet ervan! De carnaval hier is ook weer leuk. Succes met je stage! Groetjes Marjan

  • 13 Maart 2017 - 00:16

    Ankie Van Oirschot :

    Dankjewel allemaal voor jullie leuke reacties en jullie enthousiasme :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ankie

Actief sinds 29 Dec. 2016
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 40575

Voorgaande reizen:

09 September 2018 - 28 December 2018

Following my dream

08 Februari 2017 - 17 Juli 2017

Stage Curaçao 2017

Landen bezocht: